Bijstelling plan van aanpak

27 april 2024 - Sintra, Portugal

Zaterdag 27 april, het is Koningsdag in Nederland. En dat betekent dat er weer een lintjesregen is geweest. Daar hebben we hier echter niets van gemerkt. Van andere regen des temeer. Wat heeft het gegoten in Valezim, het dorpje waar we afgelopen nacht logeerden. En wat is de verwachting bar en boos. Regen, meer regen, onweer, wind, mist, laaghangende bewolking, weer regen… Met andere woorden, als je, zoals wij, veel buiten had willen doen en veel van Parque Natural de Estrella had willen zien, dan val je van de regen in de drup. Echt, hier hebben we niets aan, helaas.

Het overnachtingsadres was nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Alhoewel, dat doe ik nu dus toch wel. Nou goed, het was heel oud, de verwarming deed het eerst helemaal niet en dat bij 4 graden, in de bergen en een gebouw dat op veel plaatsen tocht. Uiteindelijk is de verwarming aangegaan, maar dan nog. Marion zei het heel treffend: Als in het woonkamertje de bank een eenpersoonsbed zou zijn geweest, dan leek het net een gevangeniscel. Verder opvallend; we stappen ’s avonds in bed en aan de kant waar Marion gaat liggen zitten allemaal bloedvlekken in het verder witte laken. Eerste controle is natuurlijk of Marion zelf ergens heeft gebloed, maar dat is gelukkig niet zo. En het is al kwart over elf, dus we gaan de eigenaar ook niet meer lastigvallen. Hup, onderlaken eraf, bovenlaken op de matras en dan liggen we prima. Maar het was nog weer zo’n dingetje dat het niet tot een aangenaam verblijf maakte.

Niets gezelligs aan, koud en niet uitnodigend om langer te blijven. En dan gaan we wel voor ons geluk en ons plezier. Dus? Bijstelling plan van aanpak. Informeren bij de eigenaar van het volgende overnachtingsadres of we daar wellicht eerder terecht kunnen. En ja hoor, gisteravond om elf uur krijgen we de bevestiging dat we vandaag na 21.00 uur kunnen komen. Dus als we die aankomsttijd niet erg vinden, dan zijn we eerder welkom. Ja, dus! Limoeiro in Valezim was tot op heden onze slechtste ervaring qua overnachtingsadres en als dat samen valt met slecht weer in de aankomende dagen, dan is de keuze snel gemaakt.

Vanmorgen ben ik eerst nog even naar een kapper geweest, daarna hebben we wat gegeten en toen hebben we onze spullen weer ingepakt. Rond half twee rijden we weg en we hebben tijd zat om eerst nog in Nazaré Beach te gaan kijken. Daar schijnen de golven enorm hoog te kunnen worden. Er wordt gezegd dat de hoogst gemeten ‘wave’ waarop een brandingsurfer een ‘ride’ heeft gemaakt, 26 meter hoog is. Ongelooflijk! Stel je eens voor: onze hele achtertuin, ons huis in lengte richting, de voortuin en de straat waaraan we wonen in de breedte tot aan de overkant, dat is ongeveer de lengte die die golf dus in hoogte heeft bereikt. Of ons huis van de grond tot aan de nok en dan 4x op elkaar. Bijna niet voor te stellen! We hebben heerlijk in de zon op het strand gelopen, al was er wel een frisse wind. Maar die golven bleven maar op het strand rollen. En het rolt niet alleen, het stuwt, het stuift, het is puur natuurgeweld. Maar enorm mooi!

We lopen de boulevard een stukje op, lopen weer terug, kijken naar wat vrolijk gekleurde vissersbootjes die op het strand liggen en zien dan ineens een man voorovergebogen in het zand graven. En wat ligt er naast hem? Een enorme krokodil! Het is bijna niet te geloven, maar het is een zandsculptuur. Bewonderenswaardig goed gemaakt, zo vinden wij. We lopen verder, pakken in een restaurant een dinertje mee en krijgen tijdens het eten bericht dat we toch al eerder op ons volgende adres terecht kunnen. Da’s fijn!

Rond kwart voor acht komen we aan bij het huisje in Terrugem, vlakbij Sintra en maar een klein stukje van Lissabon af. We hebben nu wat langer om hier de omgeving te verkennen en zullen zeker een van die dagen gebruiken om naar de hoofdstad te gaan. Maar eerst rustig hier in dit veel fijnere huisje genieten van het hele grote verschil met het vorige adres. De ontvangst door de eigenaar en de binnenkomst in het huisje is al een verademing. De spreuken op de muren, de manier waarop het is ingericht, de vriendelijkheid van de eigenaren, alles bij elkaar. Het is een hele goede keuze geweest om onze plannen bij te stellen.

Te vejo amanhã, tot morgen

Marc

1. Monique:
    28 april 2024
    Die krokodil lijkt zo echt! Goed dat jullie het plan van aanpak hebben bijgesteld. Dit klinkt 1000x beter dan de vorige verblijfplaats. En jullie zijn er om te genieten en dan is een plan van aanpak niet in beton gegoten. Evalueren en bijstellen. Wat zijn we weer op de GOEDe manier bezig!
  2. Bart:
    28 april 2024
    Bah bah lekker bloed van één ander.
    Wat een verhaal weer.

Jouw reactie