Een Reuze mooie dag

6 april 2024 - Carnlough, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 6 april is een reusachtig mooie dag geweest. En dat heeft deels te maken met de tweede stop die we vandaag hebben gemaakt, maar daarover zo meer. Wat ik hoe dan ook wil aangeven is dat Noord-Ierland ons heel erg verrast. Wat is hier ook veel schitterende natuur. Een aanrader als je in een relatief korte tijd veel wil zien. Er zijn veel bezienswaardigheden op relatief korte afstand van elkaar te vinden.

De eerste stop was de Carrick-a-Rede Rope Bridge. Een hangbrug die over een kloof heen gemaakt is. Een kloof tussen een klif op het vaste land naar een eilandje voor die klif in de zee. Gisteren hebben we online al toegangskaarten geboekt en dan kan je, als je geluk hebt, kiezen voor een bepaalde tijd waarop je wil gaan. Ze laten niet teveel mensen tegelijk toe in verband met de veiligheid. Tja, die veiligheid zat ons vandaag even dwars, want bij aankomst op de parkeerplaats gaf de man die ons ontving aan dat ‘due to weather conditions’ de brug gesloten was vandaag. Da’s teleurstellend, maar je kan wel naar de brug toe lopen en hem zien, maar er dus niet overheen. Van die gelegenheid hebben we gebruik gemaakt en dat was een hele mooie ervaring. Die brug ligt er mooi bij en voor ons is het niet persé een must om er overheen te lopen. Het zou leuk geweest zijn. En bij terugkomst bij de auto krijg ik een mailtje dat het geld terug gestort wordt, omdat wij er natuurlijk niets aan kunnen doen dat het weer een te groot risico is. Meevaller dus!

Dan rijden we door naar een bestemming waar ik heel erg naar uitgekeken heb. De Giant’s Causeway. Dit natuurfenomeen staat al tientallen jaren op de werelderfgoedlijst van Unesco en nu we het zelf hebben ervaren begrijpen we heel goed waarom. En de omstandigheden? Ge-wel-dig!!! Het is zonnig, pluspunt! Het is geen hoogseizoen, pluspunt nummer 2! Het waait gigantisch hard, pluspunt nummer 3! Huh? Is dat een pluspunt? Ja, voor ons wel vandaag. Het geeft zo’n enorm versterkende dimensie aan de beleving hier. Hoe hard het waaide weet ik niet, maar op de stenen zelf moest je heel erg uitkijken dat je niet omwaaide of van de rotsen afwaaide. En er tegenin lopen was op sommige momenten bijna niet eens mogelijk. Je kon er tegenin hangen en dat was het!

En dan die Giant’s Causeway zelf. De wetenschap zegt; Zo'n 60 miljoen jaar geleden is er een vulkaanuitbarsting geweest waardoor de Giant's Causeway zou zijn ontstaan. De Giant's Causeway bestaat uit duizenden zeskantige basaltblokken die als orgelpijpen uit de zee oprijzen, is Noord Ierland's meest bekende natuurwonder.

Maar, de legende gaat dat de Ierse reus Fionn mac Cumhaill (Finn McCool) een pad door de zee (causeway) naar Schotland bouwde om met zijn Schotse tegenhanger Benandonner te vechten. Op het moment dat Fionn in Schotland aankomt, ziet hij dat Benandonner nog reusachtiger is dan hijzelf en hij vlucht terug naar Ierland.

Hoe dan ook, als je de foto’s ziet is het mooi, maar als je hier bent in deze omstandigheden? Dan is het een Giant’s Experience. Heerlijk!

We rijden door en willen lunchen. Die lunch hebben we meegenomen en we willen nog even een mooi plekje zoeken om die te nuttigen. Even verderop, vlak aan zee, is de ruïne van Dunluce Castle. Aangezien het net begin te regenen toen we daar aankwamen, hebben we maar in de auto gegeten. En toen het op was, was het ook weer droog. Zodoende hebben we het nuttige met het aangename verenigd. En als we er toch zijn, dan bekijken we die ruïne ook nog even van wat dichterbij.

Laatste geplande stop voor vandaag is The Dark Hedges. Ik kwam dit tegen toen ik pas geleden op de wegenkaart aan het kijken was en zag dit aangekondigd worden als een toeristische attractie. Dan word ik nieuwsgierig en naar het blijkt is deze locatie gebruikt in de film Game of Thrones. Aangezien ik die film niet heb gezien, kwam het mij zelf ook helemaal niet bekend voor. Maar in het echt ziet het er prachtig uit. Alsof je door een tunnel van bomen loopt. Ze hebben de weg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat maakt dat er vandaag alleen wandelaars waren. Lekker rustig en ook hier is het weer genieten van de omgeving, de zon en nog steeds de harde wind erbij.

Morgen gaan we iets heel anders doen, maar dat lees je daarna dan wel. Dankjewel opnieuw voor jullie reacties via de blog, de app of hoe dan ook. Ik vind het leuk dat er zoveel mee gelezen en mee gereisd wordt.

Fheiceann tú amárach, tot morgen

Marc

1. Monique:
    7 april 2024
    Wat een mooie foto’s weer. Waren jullie met goed weer echt over die enge brug gelopen? Het idee alleen al. Verschrikkelijk eng

Jouw reactie