Richting Algarve, met tussenstop op hoog niveau

2 mei 2024 - Luz, Portugal

Donderdag 2 mei is weer een reisdag. Vandaag zijn we in de Algarve aangekomen, helemaal in het zuiden van Portugal, in het dorpje Luz. Daar zijn we al eens eerder geweest, twee jaar geleden en toen beviel het ons hier prima. We stonden toen met de camper op een camping hier vlakbij en gingen toen op de fiets naar het strand. Aangezien we de camper niet meer hebben en wel weer richting Luz wilden, hebben we nu overnachtingsadres met de aangename naam Beachpark Appartments. Het ligt op zo’n 200 meter lopen van het strand en dat is best lekker, maar dan moet het weer ook mooi genoeg zijn daarvoor. En dat is het nu nog niet. Een aangename 18 a 19 graden en zonnig, heel prettig, maar nog niet voldoende om lekker lui op een ligbed on the beach te zijn. Aankomend weekend zou het qua temperatuur steeds iets aangenamer moeten worden en vanaf maandag echt wat meer zomers. Maar ik hou een slag om de arm wat dat betreft, want buienradar voorspelt regelmatig aardig goed, maar de invloed van de oceaan is hier groot. Dat maakt dat er de ene dag een heel andere verwachting kan zijn dan de andere dag. Maar we zullen het maar afwachten en het ermee moeten doen.

We hebben voldoende mogelijkheden om hier in de Algarve te gaan doen. Sommige dingen willen we gaan ontdekken, andere dingen zijn niet nieuw meer, maar wel mooi genoeg om nogmaals te bezoeken. Maar daarover de aankomende dagen meer.

Over vandaag dan nog even? We hebben een eerste tussenstop gepland bij Lissabon. Een stop waar we na die hele dag in de hoofdstad niet zoveel zin meer in hadden en die nu heel goed kon worden gedaan onderweg naar het zuiden. Tja, grote stad, veel verkeer, ringweg, ongeduldig gedrag van veel automobilisten  en motorrijders…. Resultaat? Aanrijdingen en daardoor files. Gelukkig konden we na enige tijd een afrit pakken en een stukje door de stad rijden, met als gevolg dat we nog een stukje sightseeing Lissabon hebben gedaan. Maar met ongeveer een kwartiertje vertraging komen we dan toch over de Ponte 25 de Abril.

De grote rode brug die lijkt op de Golden Gate Bridge in San Francisco. Er overheen rijden is minder speciaal dan ik in eerste instantie dacht, maar het heeft ook vooral een ander doel. Namelijk naar de andere kant van de rivier de Taag komen en dan in Almada naar Cristo Rei. Daar staat een groot Christusbeeld op een enorme sokkel. Of het net zo groot is als die in Rio de Janeiro weet ik niet, want daar ben ik nog niet geweest. Maar imposant is het geheel wel, religieus of niet. En je hebt er een prachtig uitzicht over Lissabon met de brug over de Taag er voorlangs. We hadden overigens nog een stuk hoger kunne gaan. Dan kan je in de sokkel van het beeld met een lift naar boven en kom je ongeveer aan de voeten van deze man. Misschien is dat heel symbolisch bedoeld en ook wel de bedoeling, maar dat ging ons allemaal wat te ver.

We zijn dus maar gewoon verder gereden en kwamen even na half vijf in Luz aan. Auto uitpakken en spullen op de plek zetten, een drankje naar binnen klokken, even wat boodschappen doen, eten, opruimen, blog schrijven, met de beheerder appen dat we geen warm water hebben… Tja, de dag is zo weer voorbij. We hopen op een stel hele aangename dagen in deze mooie streek.

Te vejo amanhã, tot morgen

Marc

1. Wil van der Mark:
    2 mei 2024
    Ik zie jullie al lekker langs de kyst struinen. Hoe fijn kan de (rustige!) Algarve zijn. Genietze
  2. Bart:
    3 mei 2024