De vakantie is nu echt begonnen

18 maart 2024 - Litteau, Frankrijk

Maandag 18 maart. We kunnen gerust zeggen dat de vakantie nu echt begonnen is. Waarom? Gewoon vanwege de manier waarop de dag verliep. Rustig aan opstarten, samen ontbijten (dat gebeurt thuis vrijwel nooit, omdat ik vrijwel standaard veel eerder uit bed ben), onderweg regelmatig uitstappen, kijken, foto’s maken, wandeling maken, nog meer foto’s maken, etc.

Maar even bij het begin beginnen dan? Oké, we hebben samen ontbeten, maar wie van jullie heeft er wel eens gehoord van een zeeteefje? Nou ik niet. Toen Marion me er naar vroeg, dacht ik in eerste instantie dat ze over een zeemeermin gedroomd had of zo. Maar we moesten allebei allerhartelijkst lachen toen bleek dat ze een theezeefje zocht. Toch iets behoorlijk anders, maar wat een verspreking al niet kan doen. Uiteindelijk hebben we thee gedronken, zonder teefjes aan tafel, maar wel met een ontzettend gore chloorsmaak. Tja, hier in de omgeving is kraanwater in principe wel te drinken, maar je ingewanden worden er goed door gereinigd. Lekker is anders…

Om ongeveer 10 uur vertrekken we, eerst even naar de plaatselijke Aldi om wat flessen water in te slaan. Daarna gaat het richting Sotteville sur Mer. Daar is een hoge trap die je kan afdalen naar het strand en dan loop je als het ware tussen de hoge kliffen door. Tegen 12.00 uur komen we aan bij die Escalier des Falaises, maar we hebben pech. En ik durf te zeggen dat ik me hierop niet had voorbereid. Die 231 treden kunnen we voor een groot deel wel zien, maar we mogen er niet af. Via internet achterhaal ik dat er vorig jaar een deel van de klif is weggestort. Linke boel, waardoor het nu dus is afgesloten voor publiek. Jammer, maar helaas…

Volgende stop is Veules-les-Roses. Vanaf daar zou je mooie uitzichten hebben. Tja, best mooi, maar of we het nu zo prachtig vinden? Nee, dan Etretat met haar Falaise d’Aval. Daar kreeg ik direct dat echte gevoel van ‘Wauw, nu is de vakantie pas echt begonnen!’ Wat is het hier mooi, wat een uitzichten en wat een schakering van ongelooflijk mooie natuur. Wie en wat het ook zo heeft gecreëerd, diegene mag van mij een ongelooflijke mooie prijs krijgen. Genieten in optima forma, dat is wat we hier doen.

Vervolgens rijden we door richting ons volgende overnachtingsadres. Via de Pont de Normandie wilde ik graag rijden en dat hebben we ook gedaan. Van tevoren had ik me bedacht die enorme brug ook vast te leggen op de gevoelige (digitale) plaat. Maar de brug was bijna volledig gevuld met wegwerkzaamheden. Daardoor was het heel druk, file rijden, hele smalle rijstroken en dus erg oppassen. Nee, het was nu niet mooi en ook te gevaarlijk om hier iets mee te doen. Jammer, maar helaas.

We logeren de aankomende nachten in een stacaravan op een camping in de wereldstad Litteau. Een speldenprik op de kaart in deze regio. Voor je het weet ben je er voorbij. Maar de caravan is prima en zeker ook een goede uitvalsbasis voor wat we hier verder in Normandië willen gaan doen en zien.Voor nu: wat een prachtige dag hebben we gehad! Tres, tres bien!

A demain, tot morgen.

Marc

1. Michelle:
    18 maart 2024
    Wat fijn dat het nu echt is begonnen! Wel balen dat jullie de trap niet af konden, maar wauw wat een prachtige foto's!! Geniet van jullie reis de komende maanden!
  2. Marc en Marion:
    18 maart 2024
    Zo, wat een snelle reactie Michelle! Alsof je er op zat te wachten ;-)
  3. Helene:
    18 maart 2024
    Veel plezier luitjes !!!!
  4. Marc en Marion:
    Dankjewel Helene!
  5. Monique:
    18 maart 2024
    Jammer dat je niet alles kon doen wat je graag wilde. Wat een mooie foto’s!
  6. Franz:
    18 maart 2024
    Mooie plaatje en wederom een leuk verhaal 👍🏻 geniet van de mooie reis.
    Lg van ons beiden
  7. Aljoscha Van der Goeten:
    18 maart 2024
    Zoooo dichtbij nog steeds, maar ook zoooo ver weg als je de foto's ziet. Wereld van verschil, gelijk het gevoel dat je er echt even uit bent. Heerlijk!!!
  8. Wil van der Mark:
    18 maart 2024
    Onder de streep: een goed begin. Bij Leclerc: une passoire à thé en in Portugal: um coador de chá. Leve de Theezakjes 🤣.
    Genietze lekker enne tot spoedig weer, hgr., Wil
  9. Bart:
    Alvast een goeie reis toegewenst groetjes Astrid & Bart
  10. Donja:
    19 maart 2024
    Prachtige foto's mooi begin van jullie reis.

Jouw reactie