Allemachtig prachtig

19 september 2023 - Kalkan Mahallesi, Turkije

Dinsdag 19 september

Vandaag hadden we 2 bestemmingen om met de auto naar toe te rijden. De eerste was de berg boven Kalkan om vanaf daar een zo mooi mogelijk beeld te kunnen krijgen over Kalkan en de baai waaraan het ligt. De tweede is het plaatsje Kas, ongeveer een half uur rijden vanaf ons logeeradres.

Tja, daar komt ie weer. We gingen rond half 11 weg en waren rond 5 uur terug. Waarschijnlijk hadden we het qua afstand ook in 1,5 a 2 uur makkelijk kunnen redden, maar de vele ‘oh’s’ en ah’s’, de ‘kiek es’-sen’, de ‘moei es sien’-nen zorgden ervoor dat we weer zo ongelooflijk vaak uitgestapt zijn. Het was bijna vergelijkbaar met de trappen op het resort…

Maar we hebben toch weer mooie plaatjes kunnen schieten!!! Ook hier geldt weer dat de weergave op de foto never nooit de weergave is van de ervaring die we er zelf bij hebben. De schittering van de zon, de warmte ervan, de heerlijke wind, de prachtige vergezichten op het land, de eilanden en schiereilanden, de zee, de baaien, de rotsformaties, de nog geweldig mooi bloeiende bloemen. Het is gewoon alles bij elkaar wat de ervaring maakt tot wat ie voor ons is. Horen, zien, voelen, ruiken, beleven…

We reden op enig moment langs een bordje met de aanduiding ‘Flower House’. We waren daar wel benieuwd naar en hadden de verwachting dat dit een villa of andersoortig huis zou zijn dat volop in de bloeiende bloemen zou staan of iets waar in ieder geval veel bloem gerelateerde zaken te zien zouden zijn. Na 3 kilometer rijden over iets dat op een weg moest lijken kwamen we aan bij Flower House. Nou, onze verwachtingen waren goed verkeerd. Niets bloeiends, geen bloem te zien, kortom, snel die hotseknotsweg van 3 kilometer weer terug en dan weer dingen gaan zien die we wel mooi vinden. Ja, ook dit hoort er soms bij…

Onderweg naar Kas kwamen we ook langs Kaputas Beach. Een heel klein strand waar heel veel mensen tegelijk naartoe willen en ook gaan. Een potje met pieren, zo konden we vanaf de weg zien. En met de auto gaan betekent dat je gevaarlijke toestanden krijgt door het parkeren zelf, maar ook het in en uitstappen, het langs de weg naar de trap richting strand lopen, etc. Voor ons was het geen optie om hier heen te gaan. Echt, zo ongelooflijk veel mensen op een heel klein stukje strand. Dat biedt ons geen ontspanning.

Maar de kustweg zelf dan? Die is in één woord geweldig. We hebben in Australië al eens de Great Ocean Road mogen rijden en die vinden we nog steeds een van de mooiste kustwegen die we hebben gereden. Maar het stukje dat we nu hier bereden hebben komt er heel dicht in de buurt hoor. Supermooi!

Het plaatsje Kas is heeft normaal gesproken zo’n 7000 inwoners. Maar met alle toeristen groeit dat aantal snel. Het heeft net als Kalkan een haven en daar lijkt veel in halve ringen omheen gebouwd te zijn en dan tegen de berg op. Wat Kas van Kalkan onderscheidt is het schiereiland dat er bij hoort. Lang gerekt en ook weer boordevol toeristische oorden. Hotels, pensions, campings, appartementen, kleine strandjes, het is er allemaal.

In Kas is ook weer een oud amfitheater te bewonderen. Niet zo heel groot, maar wel heel mooi gelegen. Want als je in het midden bovenaan op de tribune gaat zitten, heb je weer een prachtig uitzicht op de baai erachter.

Ook bij Kas zijn we weer een stukje hogerop gegaan en hadden we een magnifiek uitzicht op de baai, Kas en het schiereiland. Allemachtig prachtig allemaal.

1. Wil van der Mark-Wilmink:
    19 september 2023
    Wij waren eerder ook in dit gebied. Vonden het eveneens prachtig. Prachtige kustweg weet ik nog. ( in Australië óók Gr.Ocean Road gereden). Plaatsje Kas is altijd verbonden met uitzicht vanaf een hoog gelegen terras met zalige spijzen 😆. Wat een mens niet opslaat he? Genietze en hgr., Wil