The finishing touch

28 oktober 2022 - Sixt-Fer-à-Cheval, Frankrijk

Vrijdag 28 oktober, onze laatste dag hier in Sixt Fer a Cheval en omgeving. Maar wat voor een dag!

We hebben ons voorgenomen om geen grote afstanden meer te gaan rijden, omdat we morgen immers nog meer dan genoeg kilometers voor de wielen hebben. Ruim 1000 te gaan morgen, dus vandaag zoeken we het dichterbij. En dan kom je er opnieuw achter wat een schitterende omgeving het hier is.

Zaher en Abed besluiten in het huis te blijven. Tim en Rachel gaan hun eigen weg en dat hield in dat ze onder andere naar de Gorge des Tines zouden gaan, maar ook even naar een winkel om wat boodschappen te doen voor morgen onderweg. Tenslotte had Tim zich nog voorgenomen om met de Wim Hof methode zichzelf voor te bereiden op een bad in het ijskoude water van het Lac de Vernays. Nou, het is allemaal gelukt. Het water bleek heel koud te zijn, maar Tim was er volledig op voorbereid en kwam helemaal zen uit het meer.

In de winkel werden behalve boodschappen ook nog even een leuke witte jas en een pluche eend met de flitsende naam Zippy door Rachel gescoord. Leuke aandenkens aan een mooie week.

Het Lac de Vernays en de Gorge des Tines stonden ook op onze to-do-list voor vandaag. Maar we zijn gestart bij de Cascade du Rouget. Dit is een geweldige waterval, maar de kracht ervan is bijna gewelddadig. Zo hard! Ik denk dat je je arm gebroken zou hebben als je die er onder zou houden. En mocht je ooit het idee krijgen om hier te gaan douchen onder de waterval, nou is een zware hersenschudding gegarandeerd. Vooral kijken, luisteren en voelen, dat is het beste wat je hier volgens mij kan doen.

Ook de Gorge des Tines bleek een schot in de roos. Het is een vrij korte kloof, maar ook hier is het weer zo dat de prachtige herfstkleuren de natuur een geweldige boost geven. En dan weer met die heerlijke zon erbij, een flinke klim en klauterpartij, een fikse afdaling, enorme rotswanden en als kers op de taart bij het einde van de kloof een schitterend stukje ijsblauw water. Het is een geweldige afsluiter van een prachtige week vol bewonderenswaardige natuur.

Rond drie uur zijn we allemaal weer bij het huis. Na een kop koffie en overleg over hoe de rest van de tijd hier wordt doorgebracht met opruimen, koken, eten, schoonmaken, et cetera, gaat iedereen weer aan de slag. Zo hebben we als het goed is vanavond nog een relaxte avond samen. Morgenochtend vertrekken Tim en Rachel al vroeg. De rest zal rond negen uur Sixt verlaten. Het is beslist een omgeving om nog eens terug te keren. Maar voor deze week zit het grote genieten er wel zo’n beetje op.

1. Kai:
    28 oktober 2022
    Fijn dat jullie met z'n allen een bijzondere week, samen hebben doorgebracht. Voor morgen een veilige thuisreis!